Een Renault met een automaat rijdt comfortabel, maar dat comfort kan snel omslaan in frustratie als de bak niet goed meer schakelt. Bonken, slippen of haperingen: we zien het regelmatig bij Renaults met een EDC- of CVT-bak.
Op deze pagina leest u waarom juist Renault-automaten baat hebben bij een spoeling, welke klachten we vaak tegenkomen en wat het effect is van een goed uitgevoerde spoelbeurt.
We hebben ervaring met vrijwel alle Renault-modellen met een automaat. Hieronder ziet u de modellen waar wij een blog over hebben geschreven:
Veel automaat problemen bij Renault: herkenbaar?
We krijgen regelmatig Renaults binnen met klachten die u misschien herkent:
- De auto bonkt bij lage snelheid
- Het toerental blijft hangen bij het optrekken
- Kickdown werkt niet of komt met vertraging
- De automaat schiet ineens in noodloop
- Er zit een schok tussen de versnellingen
- De bak reageert traag in fileverkeer
Deze klachten zien we vooral bij modellen met een EDC (Efficient Dual Clutch) of CVT (continu variabele transmissie), maar ook bij oudere DP0-bakken komen storingen voor.
Waarom is spoelen belangrijk bij Renaults?
Renault gebruikt verschillende typen automaten die ieder op hun eigen manier gevoelig zijn voor vervuiling:
- EDC-bakken hebben dubbele koppelingen en werken nauwkeurig. Vervuilde olie beïnvloedt direct de schakelkwaliteit.
- CVT’s hebben een continu werkend systeem dat draait op druk. Vuil of slijtage in de olie zorgt hier snel voor slippen of vertraging.
- Oudere DP0-bakken zijn gevoelig voor oververhitting en reageren slecht op verouderde olie.
Spoelen zorgt dat al het vuil, slib en de verbrande olie uit het systeem wordt gehaald. Dat voorkomt schade en herstelt vaak het schakelgedrag.
Wanneer is spoelen nodig?
Wij adviseren om uw Renault automaat te laten spoelen tussen de 60.000 en 80.000 kilometer.
Wacht u te lang? Dan kan de vervuiling leiden tot hardnekkige klachten of zelfs revisie. Bij importauto’s of onduidelijke onderhoudsgeschiedenis is het sowieso slim om een spoeling te laten doen.
Twijfelt u? Voor € 79,- inclusief btw voeren wij een diagnose uit en beoordelen we de staat van de automaatolie.
Heeft u vragen of wilt u een offerte aanvragen?
Spoelen is geen verversen: dit doen wij anders
Bij een gewone verversing wordt maar een deel van de olie vervangen – vaak maar 3 à 4 liter. Maar een Renault-automaat bevat soms meer dan 7 liter. Het vuil blijft dus grotendeels zitten.
Bij Flushed pakken we het grondig aan:
- We spoelen met een professionele machine
- 95% van de oude olie wordt vervangen
- Oliekanalen, warmtewisselaar en koppelomvormer worden gereinigd
- Vuil, slib en metaaldeeltjes worden verwijderd
- Waar mogelijk vervangen we ook het oliefilter
U kunt meekijken tijdens de spoeling, of ontspannen in onze wachtruimte met wifi en koffie.
Wat kost het spoelen van een Renault automaat?
De kosten voor het spoelen van uw Renault hangen af van het type automaat en de hoeveelheid olie.
Gemiddeld ligt het bedrag tussen de:
€ 325,- en € 425,- incl. btw
Inclusief olie, arbeid en filter indien nodig.
Bel ons gerust voor een prijsopgave op basis van uw model en kenteken.
Tijd voor onderhoud of al klachten?
Of u nu preventief onderhoud wilt, of een Renault heeft die niet lekker schakelt: wij helpen u graag. Een spoelbeurt herstelt schakelgedrag én voorkomt verdere schade.