Audi Automaat Spoelen
Op deze pagina vindt u informatie over verschillende Audi automaatbakken. Daarnaast kunt u verschillende links vinden die verwijzen naar eerder gespoelde Audi modellen.
Overweegt u om uw Audi automaat te spoelen?
Flushed is gespecialiseerd in het spoelen van de Audi automaat en dit doen wij al ruim 6 jaar. Hierdoor hebben wij enorm veel kennis verkregen met betrekking tot het spoelen van Audi automaatbakken. Onze spoelers weten daarom ook precies wat goed is voor uw automaat en daarom kunnen wij altijd het allerbeste resultaat garanderen.
Audi automaten
Audi maakt gebruik van meerdere automaat technologieën. De typen automaten die Audi gebruikt zijn: de conventionele automaat, de multitronic, de S tronic en de tiptronic. Hier worden dan ook verschillende spoelmethodes op toegepast bij Flushed. Hieronder vindt u uitleg over de verschillende typen Audi automaten met doorverwijzingen naar Audi blogs.
Conventionele automaat
De conventionele automaat komt veel voor. Dit is een traditionele automatische schakelbak. Deze automaten maakt Audi vaak niet zelf en worden geleverd door fabrikanten als Aisin of ZF. Een type automaat die hier erg op lijkt is de Tiptronic, dit is een benaming van Porsche voor bepaalde automaten. Deze worden ook door Audi gebruikt.
Hieronder staan een aantal doorverwijzingen naar blogs over Audi modellen met een conventionele automaat. Dit zijn blogs over spoelingen die wij hebben verricht. U kunt klikken op het plaatje om naar de specifieke blog te gaan.
Wij hebben jarenlange ervaring met het spoelen van automaten en het verversen van olie is hier een groot onderdeel van. Daarom hebben wij met onze kennis een speciale olie gekozen die ons het allerbeste resultaat garandeert. Hieronder staan links naar olieproducten voor conventionele automaten van Audi.
Multitronic
Dit is de CVT optie van Audi. CVT staat voor Continuously Variable Transmission, Audi geeft er vervolgens een eigen naam aan: de Multitronic automaat. Dit type is veel te vinden onder Audi modellen met een langsgeplaatste (longitudinall) motor en front-wheel drive. De CVT automaat heeft constant veranderende overbrengingsverhoudingen en geen vaste versnellingen. De overbrenging wordt bepaald door een metalen duwband die beweegt over schijven variërend in dikte. De schijven worden traploos groter en kleiner en er zijn dus geen versnellingen. De automaat schakelt dus ook niet echt, waardoor je veel controle hebt over je toeren bij verschillende snelheden.
Lees hieronder een blog over de Audi a5, dit model heeft een Multitronic automaat.
Wilt u zelf de olie van uw automaat verversen? Dat kan handmatig, wij verkopen in onze webshop de automatische transmissie olie die wij dagelijks gebruiken. Bij andere automaat typen zijn er verschillende oliesoorten, maar bij de Multitronic automaat is er maar 1 soort olie.
S-Tronic
De S-Tronic automaten zijn de DSG opties van Audi, oftewel de dual-clutch automaten. Deze automaat is beschikbaar in 4 versies, met 6 of 7 versnellingen. De S-Tronic heeft 2 koppelingen (zeg K1 en K2), bij een automaat met 7 versnellingen, zijn de oneven versnellingen (1, 3, 5, 7) gekoppeld aan K1 en de even versnellingen (2,4,6) gekoppeld aan K2. Beide koppelingen zijn altijd actief tijdens het rijden. Echter, kan er maar 1 tegelijk gekoppeld zijn aan de motor. Stel de automaat zit in de derde versnelling, dan is de vierde versnelling al geactiveerd en wanneer de bestuurder over wil gaan naar de vierde, wordt K1 gesloten en gaat K2 open. Hierdoor kan de automaat heel snel schakelen en merkt de bestuurder vrijwel niks van de schakeling. Deze automaten zijn zeer efficiënt.
Hieronder kunt een een aantal blogs bekijken over de spoelingen van verschillende Audi modellen met een S-Tronic automaat. Klik op het plaatje om doorverwezen te worden.
Gevaren voor de Audi Automaat
Tijdens het rijden vinden er schadelijke processen plaats binnen de automaat. De drie meest schadelijke processen zijn: het verbranden van olie, slijtage en vervuiling. Veel bestuurders weten vaak niet dat deze plaatsvinden en worden daardoor vaak verrast bij het ontstaan van klachten. De schade die deze processen aanrichten, veroorzaken namelijk klachten. Tijdens het rijden wordt de automaat warm en daardoor verbrand de automatische transmissie olie (atf). De atf vervuld cruciale taken en door het verbranden kunnen deze taken in mindere mate vervuld worden. Vooral de smeerfunctie van olie neemt af in werking, hierdoor werkt de automaat stroever. Slijtage vindt plaats door losgekomen ijzerdeeltjes, deze zwerven rond in de bak en slijten langs cruciale onderdelen, waardoor er nog meer ijzer loskomt. Vuile deeltjes dringen binnen vanaf buiten en hopen zich op in de automaat. Dit vuil gaat zich vestigen op onderdelen van de automaat en dit heeft vervelende gevolgen. Hieronder staan een aantal gevolgen.
Bekende klachten Audi Automaat
- Schokken/voelbare ongemakkelijkheid tijdens het schakelen
- Disfunctioneren van de kick-down
- Schommelende toerentallen
- Verhoogt brandstofverbruik
- Slippen van de automaat
- Niet willen schakelen
- Rare geluiden tijdens het schakelen
Deze klachten komen vaak voor bij Audi automaten. Na 200.000 kilometer beginnen vaak de ernstige klachten te ontstaan. Daarvoor zijn het vaak milde klachten. Deze klachten hoor je als bestuurder voor te zijn, want zodra deze klachten zijn ontstaan worden ze alleen maar erger en erger. Wij adviseren om uw automaat goed te onderhouden, vooral door de constante aanwezigheid van de schadelijke processen waarover u eerder over heeft kunnen lezen. Automaat spoelen is de beste onderhoudsvorm voor de automaat, aangezien er naast het verversen van olie, ook een reinigingsproces wordt uitgevoerd, waarbij het vuil en ijzer uit uw automaat wordt verwijderd. Als u al klachten ervaart bij uw Audi automaat kunt u deze vooralsnog spoelen, vaak wordt de klacht daardoor namelijk verholpen.
Wij adviseren om uw automaat na de eerste 60.000 kilometer te laten spoelen en daarna elke 80.000 kilometer. Wanneer dit spoelingsinterval ongeveer wordt aangehouden, kan uw automaat vrijwel eindeloos mee. Je voorkomt het ontstaan van klachten en je kan deze ook door middel van een spoeling verhelpen.
Bij Flushed kost een gemiddelde spoeling € 275,- incl. BTW
Wilt u een afspraak maken voor het spoelen van uw automaat? Dat kan gemakkelijk hieronder, of bel ons: 0348 – 754430